Készüljünk a télre természetesen és klímatudatosan!

Sokan vagyunk, akik a nyár gyümölcs-zöldség áldását szívesen használjuk arra, hogy egészséges, sok vitamint tartalmazó táplálékkal gondoskodjunk családunkról a hideg időszakban. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogyan kezdünk neki a nagy feladatnak! Az egészségért tenni is kell, például azzal, hogy elfelejtkezünk a konzerválószerekről, élelmiszerszínezékekről és egyéb haszontalan hozzávalókról.

 

Elöljáróban néhány fontos szempont:

  • a tartósítás egyik alapszabálya: csak friss, egészséges terményt szabad feldolgozni, szedés után a lehető leghamarabb;
  • nem csak energiatakarékossági okokból nem ajánlott a fagyasztás, mint tartósítási módszer, hanem mert az így tároltak hétről-hétre sokat veszítenek értékükből;
  • a kamra legyen minél hűvösebb, és szellőzzön jól;
  • lehetőleg zárt üvegekben tároljuk a gabonaféléket, szárított fűszereket és gyógynövényeket, babot, lencsét, mákot is;
  • az üvegeket címkézzük fel, mert később nehéz visszaemlékezni a részletekre;
  • a zsizsik és a moly ellen hatásos a babérlevél vagy a gilisztaűző varádics, illatosításra és hangyariasztásra pedig tökéletes a levendula, kakukkfű, menta szárított csokra;
  • a kamra feltöltésekor először a környékbeli termelőknél vagy piacon nézzünk körül!

Befőzés

A gyümölcsöknek élettani szempontból fontos szerepe van, a gyümölcscukor kiválóan alkalmas a fáradtság megszüntetésére, s igen magas vitamintartalma és ásványianyag-tartalma sem csökken sokat a tartósítás során.

Ha betartjuk a befőzés alapszabályait, tartósítószer nélkül sem fognak megromlani a lekvárok, befőttek, zöldségfélék (lecsó, padlizsánkrém), ivólevek és rostos gyümölcslevek:

  • befőttek, lekvárok tartósítására ne használjunk cukrot, mert eltömíti és hizlalja a szervezetet, növeli a feledékenységet;
  • savanyúságok eltevéséhez, zöldségfélék befőzéséhez ne alkalmazzunk ételecetet, mert elpusztítja a vörösvértesteket, ezért elősegíti a vérszegénységet. Helyettesíteni tudjuk citromlével, rebarbaralével;
  • a szalicil gyógyszer, folyamatosan és közvetlenül az élelmiszerbe jutva bélvérzést okoz. Ha tartósítószerként használjuk, az üveget fedő két réteg celofán közé tegyük a szalicilt vagy a nátrium-benzoátot;
  • a siker érdekében csak hagyományos celofánpapírt használjunk, ami cellulózból készült, s nem tartalmaz műanyagot;
  • a gyümölcsöket mézzel, vagy édesítőszer nélkül főzzük;
  • ha édesebben szeretjük a lekvárt, télen fogyasztáskor tegyünk hozzá mézet;
  • az üvegek legyenek tiszták: mossuk ki őket meleg, mosószeres vízzel, majd öblítsük;
  • fertőtlenítsük az üvegek belsejét, amíg fő a befőzendő: tartsuk a gőz fölé 2-3 percig;
  • töltéskor az üvegek ne csak tiszták, hanem szárazak is legyenek, de ne használjunk törlőruhát, mert az is fertőzés forrása lehet;
  • az üvegek légmentes lezárása a tartósítás legfontosabb művelete: zárás után fordítsuk lefelé az üvegeket egy kis időre, hogy a tetejük legyen alul;
  • a lezárt, meleg üvegeket száraz gőzben (paplan alatt) tartsuk és a lehető leglassabban hagyjuk kihűlni.

Klímabarát befőtt recept:

  • az üvegeket töltsük meg a gyümölccsel és semmi mással (még vízzel sem), majd erősen csavarjuk rá a fedőt;
  • állítsuk az üvegeket a kuktába, és tegyünk alá 3 ujjnyi vizet, majd fedjük le a kuktát és sípolástól számítva 15 percet főzzük;
  • az így készült üvegek a kamrában egy évig egészen biztosan elállnak.

Források:

http://okovolgy.hu/uvegbe-zart-napsugar/

http://www.zoldkoznapok.hu/kamra.php

 

A tippek és ötletek forrása a Kislábnyom Hírlevél 43. száma.

 

Megosztás Megosztás