Zöld iskolakezdés

Hogyan készüljünk fel a tanévre a fenntarthatóság jegyében? Tíz zöld ötlet következik szülőknek és diákoknak.

  1. Csak olyan dolgokat szerezzünk be, amelyekre valóban szükség lesz az iskolaévben. Első lépésként készítsünk leltárat! Nézzünk körül otthon és írjuk össze, mi az, amit még tudunk használni, ld. ruhák, cipők, iskolatáskák, egyéb felszerelés (ceruzák, tollak, vonalzó stb.). Leltározás közben jó eséllyel eddig még használatlan toll-, ragasztó- és jegyzetfüzet-készletekre is bukkanhatunk. A megunt tárgyak se eldobandók! Díszítéssel új külsőt adhatunk nekik, lásd az ételes doboznak vagy az iskolatáskának. Vessük össze a meglévő dolgok listáját az iskolától kapott beszerzendőkkel és pipáljuk ki, ami már megvan.
  2. Amit lehet, vegyünk használtan. Ha bútorra (íróasztal, szék), biciklire vagy egyéb másodkézből is beszerezhető termékre van szükségünk (ld. alig használt iskolatáska), nézzünk szét valamelyik internetes piactéren vagy adományboltban.
  3. Az előző lépést kombinálhatjuk csere-berével is. A hölgyek körében egyre népszerűbb ruhacsere mintájára szervezhetünk iskolacucc-cserét is a szomszédjainkkal, barátainkkal, gyermekünk iskolatársaival közösen! Az eseményt lebonyolíthatjuk a kertben, a ház előtt vagy a garázsban, de szervezhetjük valamilyen közösségi térben is. Különböző asztalokra, csoportosítva helyezzük el az egyes termékeket, azaz legyenek külön a tollak, ceruzák, kréták, filcek, mappák, uzsonnás dobozok, iskolatáskák és sportfelszerelések, hogy könnyebb legyen a keresgélők dolga. A résztvevőket kérjük meg, hogy tiszta és használható dolgokat hozzanak a suli-piacra.
  4. Kölcsönözzünk! A zeneoktatásban használt hangszereket, egyes sportfelszereléseket, kötelező olvasmányokat kölcsönözhetjük is! Csak azért ne vegyünk vadiúj trombitát, mert a gyermekünk ebben az évben azt szeretné kipróbálni a tavalyi gitár helyett.
  5. Válasszunk környezetbarát tollakat, ceruzákat, irodaszereket! A listánkon szereplő írószerekből szerezzünk be környezetbarát változatot: ld. lebomló kukoricakeményítőből készült to ll, cserélhető betétes fatoll, újrahasznosított műanyagból készült tollak, környezetbarát lakkozású, ólommentes színes ceruzák. A ragasztó és festék legyen mérgező vegyszerektől mentes, vizes bázisú; a vonalzó, ha lehet, legyen fa. Szinte minden itthoni zöld bolt tart már környezetbarát irodaszereket, de számos öko termék még nem elérhető hazánkban. Ha valaki alaposabban körülnéz a nemzetközi kínálatban, kiderül, hogy létezik PET-palackból készült iskolatáska, újrahasznosított műanyagból készült olló és részben lebomló körzőkészlet is J Számos környezetbarát termék kapható a méltányos kereskedelmet támogató szervezetek oldalain is.
    Ne feledjük, hogy termékválasztásunkkal egy zöldebb jövőre szavazunk! Ha a lakóhelyünkön működő papír-írószer üzlet(ek)ben még nem hallottak környezetbarát papírról, tollról és „palackos” táskáról, hívjuk fel rá figyelmüket és jelezzük, lenne rá igény!
  6. Ne halmozzunk fel felesleges készleteket! Azokból a dolgokból, amelyeket nem használnak minden nap a gyerekek a suliban - ld. ragasztó, színesceruza, sorkihúzó filc - nem kell nagyobb mennyiség! Ne csábuljunk el, ha olcsóbbra jön ki a 10 db-os ragasztó egységára – egész évben nem kell két tubusnál több.
  7. Vigyázzunk az iskolai felszerelésre! Kérjük meg gyermekeinket, hogy próbálják használható állapotban megőrizni a beszerzett holmikat. Egyrészt azért, hogy ne kelljen mindenből újat venni a következő évben, másrészt azért, hogy továbbadhatóak legyenek testvéreknek, barátoknak stb.
  8. Csökkentsük a papírhasználatot! Bár a gyerekek nagy része gyakorlott internethasználó, a házi feladatok nagy része továbbra is papíron készül - ahogy papírra jegyzetelnek és írnak dolgozatot is a diákok. Ettől függetlenül otthon odafigyelhetünk a papírfogyasztásra! Olyan füzetet/jegyzetfüzetet/mappát vegyünk, amely újrahasznosított, fehérítetlen papírból vagy fenntartható erdőgazdálkodásból származó fából (FSC) készült. Keressük a terméken a környezetbarát termékjeleket! Írjunk, nyomtassunk a papír mindkét oldalára.
  9. Nem mindegy, mibe tesszük a tízórait! A tízórait, ebédet, uzsonnának valót tegyük mosható, újrahasználható, PVC-mentes, hőtartó dobozba. Ne használjunk eldobható csomagolást (papír- vagy műanyag zacskó, alufólia, folpack stb.) és papírszalvéta helyett vegyünk inkább textilt. Az innivalót töltsük kulacsba! Mit csomagoljunk? Egészséges, szezonális, lehetőleg helyben termelt alapanyagokból készítsük a szendvicset/falatoznivalót. A gyerekeket vonjuk be a hozzávalók kiválasztásába, így valószínűbb, hogy meg is eszik, amit kapnak. Ne csipsz és muffin legyen a tízórai: a gyümölcsök nem csak egészségesebbek, de a csomagolásuk is lebomlik.
  10. Séta, bicikli, busz: bejárás autó nélkül: Környezeti szempontból a séta vagy a bicikli a legjobb megoldás az iskolába járásra és az autózás a legrosszabb. Ha az iskola kilométerekre van, használjunk tömegközlekedést. A kisebb autóforgalomnak köszönhetően csökken az üzemanyag-fogyasztás, a káros anyagok kibocsátása, és kevesebb lesz reggel és délután a dugó az iskolák, óvodák környékén. Ha muszáj autózni, a szülők összefoghatnak, és vihetik telekocsival felváltva a gyerekeket.

Év közben se adjuk alább! A tanév eleji környezettudatos ráhangolódás tartson ki egész évben. Ragaszkodjunk a jól bevált családi zöld szokásokhoz, a szemléletet pedig alkalmazzuk életünk más területein is.

A tippek egyben letölthetők innen.

Olvasóink tippjeit, tapasztalatát is várjuk az E.ON EnergiaKözösségek vagy Kislábnyom közösségi oldalakon! Tippek forrása: a Kislábnyom Hírlevél 4. és 24. számai.

Megosztás Megosztás