Kislábnyomos tippek

Az alábbiakban olyan tippeket osztunk meg, melyek alkalmazásával jelentősen csökkenthetjük ökológiai lábnyomunkat, emellett várjatóan nyugodtabb, egyszerűbb, egészségesebb is lesz az életünk. Van, amit már holnaptól bevezethetünk új szokásként, míg akad olyan tanács is, amit nem tudunk azonnal megvalósítani; ezért is fontos, hogy életmódként, folyamatként, és akár kihívásként tekintsünk a zöld, kislábnyomos életmódra! Hajrá! :)


Senki nem szeretné drákói szigorral eltiltani gyermekeit a TV-től és a számítógéptől. De ha elég szabadtéri tevékenységbe vonjuk be őket, ha elég erdőt, folyót és barlangot járunk be velük, nem is lesz szükség a tiltásra - sokkal kevésbé fogja érdekelni őket a képernyő. A brit Tim és Kerry Meek tapasztalatból tudják, hogy a dolog működik: két gyermekükkel kipróbálták, mi történik, ha a tévénézést erdőjárásra cserélik.


1.    Tusoljunk hideg vízzel.
2.    Rakjunk magunkra hidegvizes törölközőt.
3.    Vizezzük be magunkat.
4.    Spricceljünk/permetezzünk hideg vizet a szobákba és magunkra is.
5.    Éjszakára adjunk vizes zsepit, pelenkát a gyerekek kezébe.
6.    Gyerekek pancsoljanak a kádban (akár a szobában egy műanyag kádban) napközben is.


Itt a nyár, és egyre több emberben merül fel a kérdés: vajon hogyan lehetnénk öko-turisták, azaz nyaralhatnánk környezettudatosabban, úgy, hogy pihenésünknek a lehető legkevesebb negatív környezeti hatása legyen?

Ehhez nyújtunk segítséget az alábbi összeállításban.


A komposztálás remek lehetőség arra, hogy a háztartásunkban keletkező szerves, lebomló anyagokból értékes, növényeink számára felhasználható tápanyagokat készítsünk. Azonban még a gyakorlott komposztálók is szembesülnek időnként azzal, hogy egy-egy hulladéktípus komposztálható-e, vagy inkább a szelektívbe, vagy a vegyes hulladékba kerüljön. Ebben nyújt segítséget az alábbi összeállítás.


Reizer Adrien a Kislábnyom hírlevél rendszeres olvasójaként találkozott Vera történetével, aki tengerentúli családi utazásának karbon-lábnyom semlegesítésére kérte fel a GreenDependentet. Amikor idén tavasszal Adrien és családja Los Angeles-be repült, eszébe jutott ez a cikk, és úgy döntött, ő is ezt a módszer választja, hogy kompenzálja a repülőút során a légkörbe jutott üvegházhatású gázokat.


Ha esetleg elfelejtettük volna, milyen sok egyszerű, hétköznapi tevékenység adhat örömet és nyújthat nagyszerű kikapcsolódást, íme egy 50 tételt tartalmazó lista emlékeztetőnek – csupa olyan ötlet, amely általában nem kerül be a tennivalóink közé, pedig ha valamire, ezekre az elfoglaltságokra érdemes időt “pazarolni”!


Sokan vagyunk, akik a nyár gyümölcs-zöldség áldását szívesen használjuk arra, hogy egészséges, sok vitamint tartalmazó táplálékkal gondoskodjunk családunkról a hideg időszakban. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogyan kezdünk neki a nagy feladatnak! Sokat tehetünk az egészségünkért például azzal, hogy elfelejtkezünk a konzerválószerekről, élelmiszerszínezékekről és egyéb kevéssé egészséges hozzávalókról.


Itt a nyár, a légkondicionálók nekiálltak komoly mennyiségű energiát fogyasztani. Jelentősen tudnánk csökkenteni a fogyasztásukat, illetve a hűtést igénylő időszakot is rövidíthetnénk olyan egyszerű ötletekkel, amelyeket eleink még maguktól értetődőnek tekintettek.
Fontos: mindig azok a legjobb megoldások, amelyek nem utólag próbálják meg eltüntetni a meleget, hanem igyekeznek megakadályozni a ház felmelegedését!


Az utazásban többek között az a jó, hogy világot látunk – és az a kevésbé jó, hogy a felfedezni kívánt nagyvilágban többféle környezeti problémát okozunk azzal, hogy útra kelünk. Széndioxid-kibocsátás, az állatvilág kizsákmányolása, vízpazarlás, hulladéktermelés – csak egy pár a sok problémából, amihez akarva-akaratlan hozzájárulunk, ha utazunk. Az alábbiakban kilenc olyan tippet olvashatunk, amely a legtöbb gondot okozó hibák elkerülését és utazásaink zöldítését segíti.