Kilenc tipp a zöld utazáshoz - mit ne tegyünk!

Az utazásban többek között az a jó, hogy világot látunk – és az a kevésbé jó, hogy a felfedezni kívánt nagyvilágban többféle környezeti problémát okozunk azzal, hogy útra kelünk. Széndioxid-kibocsátás, az állatvilág kizsákmányolása, vízpazarlás, hulladéktermelés – csak egy pár a sok problémából, amihez akarva-akaratlan hozzájárulunk, ha utazunk. Az alábbiakban kilenc olyan tippet olvashatunk, amely a legtöbb gondot okozó hibák elkerülését és utazásaink zöldítését segíti.

1. Mini kozmetikumok - A boltokban kapható apró samponok és krémek kényelmesek a csomagolás szempontjából, de gyorsan kifogynak és szemétre kerülnek, jelentősen gyarapítva ezzel a hulladékok mennyiségét. A flakonok és tégelyek természetesen újrahasznosíthatóak lennének, de általában a kukában végzik, különösen azon pontjain a világnak, ahol az újrahasznosítás még nem elterjedt gyakorlat. Inkább keressünk otthon/vegyünk utazó flakonokat, amiket mindig újratölthetünk a kedvenc krémeinkkel.

2. Palackozott víz fogyasztása - Sok utazónak szóba sem jöhet a csapvíz fogyasztása, mert számos országban a teljesen szűretlen vagy a megszokottnál kevésbé tisztított víz komoly egészségügyi problémákat okozhat azoknál, akik más vízminőséghez vannak szokva. A palackozott víz fogyasztása azonban jelentős környezeti hatással bír. A palackok gyakran a lerakóban végzik újrahasznosítás helyett, és ha egyszer lerakásra kerültek jó sokáig ott is maradnak, évszázadok alatt bomlanak csak le. Palackozott víz helyett vigyünk magunkkal hordozható szűrőt és újrahasználható palackot, így bárhova megyünk tiszta vizet tudunk inni.

3. Taxizás mindenhova - Nem kérdés, hogy a városokban a tömegközlekedés a legkörnyezetbarátabb, ha nem akarunk gyalogolni. Egy ismeretlen helyen azonban könnyebb beugrani egy taxiba, mint próbálni eligazodni a tömegközlekedés rendszerében, különösen, ha épp most érkeztünk meg a reptérre nagy csomagokkal. Ha viszont már szusszantunk egyet és kicsomagoltunk, ne sajnáljuk az időt, járjunk utána és taxizás helyett használjuk ki maximálisan a tömegközlekedés nyújtotta előnyöket. Nem csak zöldebbek leszünk így, de a helyiek életébe is belekóstolhatunk.

4. Ágyneműcsere a hotelben - Ha nem jelezzük, hogy nem szeretnénk, a hotel lecseréli az ágyneműnket és törölközőnket minden áldott nap. Gondoljunk bele, hány szoba van egy átlagos szállodában, és hány szálloda a világon – elképesztő mennyiségű vízpazarlás, ha naponta kimosnak minden ágyneműt! Szerencsére sok hotel már változtatott a korábbi rendszeren és új rendet alakított ki a naponta keletkező szennyes csökkentése érdekében. A törölközőnket például nem viszik el kimosni, ha visszaakasztjuk a helyére, van ahol pedig egy kártyát adnak, amit akkor kell kitenni, ha szeretnénk áthúzatni az ágyat. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy az adott szálláson mi a mosásra vonatkozó rend, kérdezzük meg a recepcióst.

5. Papírtérképek - Oké, ez tényleg nehéz, mert sokan vagyunk, akik szeretik a jó térképet, és a jó térképekkel nincs is gond. De a turistáknak osztogatott, elnagyolt, szórólapnagyságú, hirdetésekkel teli belváros térképek mind a kukában végzik. Ha van okostelefonunk, töltsünk le inkább olyan digitális térképet, ami internethozzáférés nélkül is használható (íme néhány alkalmazás)!

6. Kétes hírű állatkertek és aquaparkok - Vannak „rendes” állatkertek, például azok, amelyek menedéket nyújtanak és a túlélés lehetőségét biztosítják kihalófélben lévő fajoknak, és azon fáradoznak, hogy közelebb hozzák az állatvilág védelmének ügyét az emberekhez. De vannak olyan állatkertek is szép számmal, amelyek enyhén szólva kérdéses gyakorlattal üzemelnek, orvvadászokkal fogatják be az állatokat és a fogságban kegyetlenül bánnak velük. Ne menjünk olyan állatkertbe, amely nem elkötelezett a vadvilág védelme és a természeti értékek megőrzése mellett, és amelyik nem bánik jól az állataival. Gyanús, ha engedik, hogy (begyógyszerezett) oroszlánt és tigrist simogassunk, elefánton lovagoljunk, betanított (szűk medencékben nyomorgó) kardszárnyú delfineket és delfineket nézzünk.

7. Szuvenírek - A szuvenírek jó dolgok - emlékeztetnek bennünket a rengeteg átélt élményre, és örömet szereznek a családnak, barátoknak. De a beszerzésükkor nem árt észnél lenni! Gyakran találkozhatunk ugyanis olyan emléktárgyakkal, amelyek értékesítése illegális, mert vagy régészeti leletnek minősülnek vagy veszélyeztetett állatfajok elpusztításával jár az alapanyaguk beszerzése (ld. elefántcsont, korall, állatbőrök és csontok). Sokaknak csábító a tudat, hogy olyan egzotikus tárgyat szereznek meg, amilyen otthon senkinek nincs. Ne vegyünk ilyesmit, mert amíg van kereslet, az orvvadászok és tolvajok nem hagynak fel a természet fosztogatásával.

8. Utazási irodák - Ha szervezett útra megyünk, foglalás előtt nézzünk utána a szervezőknek! Tudják, mi fán terem a felelős turizmus? Alkalmazzák a gyakorlatban? Gondoskodnak róla, hogy a nyaralás során se a környezet, se a helyiek érdekei ne sérüljenek? A piacon rengeteg cég kínálja a legkülönfélébb szolgáltatásokat a búvárkodástól a szafariig, és könnyű az első szembejövő jó ajánlatnak elcsábulni. De ne feledjük, hogy sok utazási irodát inkább érdekli a pénz, mint a tevékenysége környezeti és etikai hatása. Keressünk olyan céget, aki hozzánk hasonlóan felelős a témában!

9. Repülés - Senkinek nincs több hónapja arra, hogy repülő helyett hajóval vagy neadjisten vonattal tegyen meg több ezer kilométeres utakat, sokszor muszáj tehát repülni. De a légiközlekedés hatalmas mennyiségű szén-dioxid kibocsátásáért és ezzel a klímaváltozásért is felelős. A kibocsátást nem tudjuk ugyan elkerülni, de lehetőségünk van részben semlegesíteni erre specializálódott szervezetek segítségével, akik kiszámolják a kibocsátásunkat, és dollárban megadják a kompenzáció értékét, amelyet ha befizetünk környezetvédelmi projekteket támogatunk. Vannak már olyan légitársaságok, akik partnerséget kötöttek kibocsátássemlegesítő szervezetekkel, így a légitársaságon keresztül közvetlenül is lehet rendezni az „ökotartozásunkat”.

Forrás és kép: http://www.afar.com/magazine/the-9-most-environmentally-harmful-things-about-travel-and-what-to-do-instead? www.islandtradervacations.net

A tippek és ötletek forrása a Kislábnyom Hírlevél 87. száma.