Ne Vásárolj Semmit! nap

A Ne Vásárolj Semmit! nap nemzetközi tiltakozás a a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. Észak-Amerikában a Hálaadás utáni pénteken, azaz a Fekete Pénteken tartják (idén nov. 25-én), más országokban pedig az utána következő szombaton (nov. 26-án). A Ne Vásárolj Semmit! napot Ted Dave alapította Kanadában, Vancouverben, majd a szintén kanadai Adbusters magazin népszerűsítette.

Az első Ne Vásárolj Semmit! napot 1992 szeptemberében tartották annak érdekében, hogy a társadalom elgondolkozzon a túlfogyasztás problémáján, valamint azon, hogy a világ népességének 20%-a fogyasztja el a rendelkezésre álló erőforrások 80%-át. 1997-ben tették át november utolsó péntekére, a Fekete Péntekre, amely az Egyesült Államokban az egyik legnagyobb forgalmú vásárló nap. 2000-ben a CNN kivételével minden nagyobb televíziócsatorna megtagadta, hogy az Adbusters Ne Vásárolj Semmit! nappal kapcsolatos hirdetéseit leadja. Azután nemsokkal számos országban, köztük Magyarországon is, elkezdtek ezen a napon rendezvényeket tartani.

Hogy milyen megmozdulások szoktak lenni? Íme néhány jellemző példa:

  • hitelkártyák feldarabolása;
  • ingyenes utcabál;
  • zombinak öltözött aktivisták üres tekintettel sétálgatnak bevásárló központokban, és mikor megkérdezik tőlük, mit szeretnének, elmagyarázzák, miről szól a Ne Vásárolj Semmit! nap;
  • aktivisták üres bevásárló kocsikat tologatnak közösen bevásárló központokban;
  • fogyasztás-mentes nap: a csatlakozók nemcsak, hogy nem vásárolnak, de nem is autóznak, és a nélkülözhetetlen gépek működtetésén kívül energiát sem használnak (azaz nem világítanak, nem tévéznek, nem számítógépeznek vagy telefonálnak stb.).

Javasoljuk, hogy pénteken vagy szombaton:

 

Inspiráció:

A tippek és ötletek forrása a Kislábnyom Hírlevél 56. száma

A tipp letölthető az alábbi helyekről:

1. változat

2. változat

Megosztás Megosztás