Nyaralás, utazás műanyag nélkül

Sokan vagyunk, akik igyekszünk otthon a minimumra csökkenteni a műanyaghasználatot, de utazáskor nehezebb elkerülni az egyszer használatos műanyagokat.

Az utazás és ismeretlen környezet eléggé megnehezíti a műanyagkerülők dolgát –sokkal kényelmesebb palackozott vizet inni, szupermarketben vásárolni és a keletkezett hulladékot a szelektív gyűjtőbe dobálni, mint megoldani a műanyagmentességet. Az alábbi tíz ötlet azoknak segít, akik nem a könnyebb utat választják.

1. Ne vegyünk az útra eldobható dolgokat

Az utazáshoz tervezett termékek - a kényelmi szempontot szem előtt tartva - mind-mind eldobhatóak: borotvák, törlőkendők, mini palackokba csomagolt samponok és tusfürdők. A legtöbbjük azonban némi előrelátással könnyen elkerülhető: szerezzünk be fém borotvát, szilárd sampont (sampon szappant), és textil törlőkendőt.

2. Értsünk szót a helyiekkel

Mindig jól jön, ha legalább minimális szinten megtanuljuk a célország nyelvét. Könnyebben boldogulunk, beszélgetőtársaink értékelik a próbálkozásunkat, és műanyag-ügyben is előrébb jutunk egy pár lejegyzetelt kifejezéssel. Ha megvannak a legfontosabb kifejezések („Una cerveza por favor”), keressünk ki melléjük egy pár olyat is, hogy: „Köszönöm, nem kérek szatyrot.”, „Nem kell szívószál.” és „Hol találom a legközelebbi szelektív hulladékgyűjtőt?”.

3. Járjunk utána az előírásoknak

Az utazásra készülődvén nyilván nem a célország szabályainak olvasgatásával szeretnénk tölteni az időt, de ha kicsit átfutjuk, milyen hulladékkezelési és –újrahasznosítási szabályok vannak érvényben az adott országban, jobban fel tudunk készülni a műanyagmentes utazási küldetés megvalósítására.

Ld. Kenyában börtönbüntetésre vagy komoly bírságra számíthat, aki műanyag szatyrot gyárt, árul vagy használ, és Szingapúrban utcatakarításra fogják a szemetelőket, akiknek „Visszaeső szemetelő vagyok.” feliratú pólót kell a munka elvégzése közben viselniük. Minden ország, sőt minden város más. A helyi kormányzati honlapokon és utazási fórumokon hasznos információhoz juthatunk.

4. Számoljunk le a palackozott vízzel

A világon percenként egy millió műanyag palackot vásárolnak az emberek. A műanyag hulladék csökkentésének egyik legegyszerűbb módja, ha az utazásunk során nem veszünk palackozott vizet. Vigyünk tehát magunkkal (lehetőleg BPA-mentes) vizespalackot, és ha olyan helyre megyünk, ahol a csapvíz nem iható, a palackunk legyen minimum szénszűrővel ellátott.

5. Hosszú úton

Ha hosszabb útra indulunk, akár busszal, hajóval, vonattal vagy repülővel, biztos, hogy egy csomó műanyag „útitársunk” lesz, az eldobható poharaktól kezdve a polietilénbe csomagolt takaróig.

Bár vannak már társaságok, akik tesznek lépéseket a probléma enyhítésére (januárban például a Ryanair légitársaság bejelentette, hogy 2023-ig megszüntetik járataikon a nem újrahasznosítható műanyagok használatát), részünkről jobban tesszük, ha előrelátóak vagyunk, és amiből lehet, sajátot viszünk a fedélzetre. Azaz csomagoljunk pl. otthon készített élelmet, és szóljunk a közlekedési társaságnak, hogy nem tartunk igényt az általuk kínált ellátásra. Legyen nálunk evőeszköz, fülhallgató, vizes palack, takaró és párna, és kedvesen utasítsuk vissza, ha bármelyikből adni szeretnének.

6. Ne feledjük a textilszatyrot

Egyértelműnek tűnhet, de ez tényleg kötelező. Sose tudhatjuk, mikor bukkanunk egy izgalmas piacra, vagy mikor kerekedik kedvünk a nálunk lévő szatyorba hulladékot gyűjteni. Nem csak azért jó a plusz szatyor, mert nem kell műanyagot vennünk minden vásárláskor, hanem azért is, mert vannak országok, ahol nem adnak egyszer használatos bevásárlótáskát.

7. Kerüljük a szupermarketet

Amikor az ember a látnivalókkal akar leginkább foglalkozni, és nem a boltba járással, könnyen elcsábul, és letudja a bevásárlást a legközelebbi szupermarketben. De ha csökkenteni szeretnénk a műanyaghulladékunkat, egyéb alternatívák után kell néznünk.

Ha a helyi kézműves piacon, utcai árusoknál és kicsi független üzletekben vásárolunk, jobban megismerjük az adott ország kultúráját, és a helyi gazdaságot is támogatjuk.

8. Készítsünk harapnivalót

Az új helyek felfedezése közben gyakran megéhezik az ember, de elég nehéz úgy egy-egy gyors étkezést lebonyolítani, hogy ne találkozzunk műanyag csomagolással. Ha konyha is van a szállásunkon, tervezzünk előre, és csináljunk a felfedezős napokra nagyobb adag harapnivalót nyers alapanyagokból. Ha hazai ételt készítünk, osszuk meg útitársainkkal és a helyiekkel, garantáltan közelebb hozza egymáshoz a társaságot.

9. Csak a fotóinkat hozzuk magunkkal, és lábnyomon kívül ne hagyjunk hátra semmit

A fenti tippek betartása ellenére is elkerülhetetlen, hogy valamennyi műanyag ne kerüljön az utunkba. Ha nem tudjuk újrahasznosításra leadni, vigyük haza a poggyászunkban, és tegyük a megfelelő gyűjtőhelyre otthon. Ha a bőröndünk szeméttel lesz tele, legalább nem veszünk az utolsó pillanatban felesleges ajándékokat..

10. Alkossunk valamit a hulladékból, amit elajándékozunk

Egy másik lehetőség, hogy valami újat, hasznosat vagy szépet alkotunk a nálunk maradt hulladékból: kartondobozból állatfigurát a gyerekeknek, műanyag palackból növénytartót helyi ismerőseinknek, de a gyakorlottabbak akár táskát, kosarat vagy szőnyeget is készíthetnek a műanyag csomagolásból vagdalt csíkokból.

Kislábnyom tippek zöldebb utazáshoz: Kilenc tipp zöld utazáshozÖko nyaralásÉlet műanyagok nélkül

Fordítás és összefoglaló: Antal Orsolya, GreenDependent

Megjelent a Kislábnyom hírlevél 2018. júniusi (107.) számában.