- Friss Hírek
- A lábnyomról / kislábnyomról
- Rezsicsökkentés gyorstalpaló
- Erdő is, Energia is
- Másfélfokos életmód
- Másfélfokos blog
- Kislábnyomos életmód
- Kislábnyomos életmód - gyűjtemény
- Kislábnyomos életmód - videók
- Kislábnyom tippek
- Kislábnyom tippek - gyűjtemény
- Kislábnyom Hírek
- Érdemes rápillantani
- Szezonális szemezgető
- Igazságosság ökológiai korlátok közt
- EnergiaKözösségek
- Közösségi Energia - Gyűjtemény
- Hasznos eszközök
- Letölthető anyagok
- Kislábnyom Hírlevelek
Elektromos autók madártávlatból
Vajon egy Tesla vásárlásával megúsznám a további környezetvédelemmel való bíbelődést? Egy elektromos autó használatával megmenteném a Földet és lenyugtathatnám a (környezet)lelkiismeretemet?
Bizonyos szempontokból lehetne akár igen is a válasz, ugyanakkor, ha holisztikus szemléletmóddal összegezzük az „ökológiai gumiabroncs-nyomunk”-at, néhány tényt figyelembe kell vennünk és el kell gondolkozzunk az autóhasználat csökkentésén (is).
Szem előtt kell tartanunk a nikkel-, lítium-, kádmium- és rézbányászat okozta környezeti terhelést. Ezek a környezetromboló bányatelepek általában földrajzilag távol helyezkednek el az autó-felhasználótól, az autóvásárló tudomást sem szerez róluk vagy módszereikről.
Az elektromos autók használata (a gyártást és az üzemanyag előállítását beleértve) 35-42 tonna szén-dioxid kibocsátását eredményezi a Quartz bizonyítása alapján, ha a jelenlegi energiatermelés forrásösszetételével számolunk. Ha kizárólag megújuló forrásokból származó elektromosság hajtaná ezeket az autókat, akkor is felszabadulna életük során mintegy 14-21 tonna szén-dioxid. Ezzel szemben a benzines vagy dízelautók használata 50-53 tonna szén-dioxid emisszióját jelenti. És mindezt még azelőtt, hogy megvásároljuk az autót.
A Quartz számításai alapján az elektromos autók ökológiai lábnyomát jelenleg az akkumulátorgyártás növeli nagy mértékben, viszont előre jelezhető ennek a jövőbeni csökkentése az elektromos autók lecserélése, kiselejtezése után, az akkumulátorok újrahasznosításának segítségével.
November 20-án fogják közzé tenni a 2030-ra vonatkozó, Európában közlekedő autókra érvényes új kibocsátási szabványt, amihez friss tanulmányok eredményeit veszik figyelembe. A brüsszeli VUB egyetemen elvégzett elektromos autó életciklus-elemzés is bizonyítja, hogy ezek a járművek jóval kevesebb üvegházhatású gázzal szennyezik a légkört mint a dízel üzemű autók, még a nagyrészt szenet felhasználó lengyelországi elektromos hálózat töltésével működő elektromos autók is.
A VUB tanulmánya szerint azonban a kritikus fémek - a lítium, a kobalt, a nikkel és a grafit - és a ritka földfémek kínálatát szoros figyelemmel kell kísérni, az akkumulátorgyártás nehézkes beindulása nem korlátozhatja a tiszta közlekedési átmenetet.
Egyelőre mielőtt nekifognánk kispórolni egy Tesla-előlegre a pénzt, legkörnyezetkímélőbb, ha biciklire vagy villamosra pattanunk, vagy begyalogolunk a munkahelyünkre fitneszterem helyett.
Fordítás és összefoglaló: Péter Emőke, GreenDependent és Eco-Trend Egyesület
és https://mno.hu/tudomany/halk-kipufogas-nem-is-olyan-zoldek-az-elektromos-autok-mint-hitte-2410475
Képek forrása: https://www.whatcar.com/news/the-best-electric-cars/ és http://www.visualcapitalist.com/lithium-fuel-green-revolution/
